Foutmelding

  • Deprecated function: Optional parameter $type declared before required parameter $key is implicitly treated as a required parameter in include_once() (line 1439 of /var/www/vhosts/gruttegelf.nl/httpdocs/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter in include_once() (regel 1439 van /var/www/vhosts/gruttegelf.nl/httpdocs/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Optional parameter $item declared before required parameter $complete_form is implicitly treated as a required parameter in include_once() (regel 1439 van /var/www/vhosts/gruttegelf.nl/httpdocs/includes/bootstrap.inc).

Nijs fan Pleatslik Belang

Bêste Surhústers, 

De pandemie is noch mar krekt foarby en it liket wol as kin de tredde wrâldkriich elts momint begjinne. Wy binne bliid dat wy ús as Pleatslik Belang net mei dit soart saken dwaande hoege te hâlden. Wy binne ek bliid dat de corona-maatregels no wer fuort binne en wy sjogge wer út nei de kommende tiid wêr’t wy elkoar hooplik wer mear sjen kinne by ferskate aktiviteiten.

Glêsfezel
Alles oer de komst fan glêsfezel is te finen fia www.surhuzum.nl/glasvezel. Yn it koart:
Surhuzum kriget glêsfezel as 25% fan it doarp oanjout ynteressearre te wêzen
Oanmelde fia de link (keuze tusken DELTA Fiber/Caiway) betsjut:
€ 25,- foar jo sels
€ 50,- foar Pleatslik Belang
Net oanmelde fia de links op side www.surhuzum.nl/glasvezel betsjut dat jo sels en Pleatslik Belang gjin bedrach ûntfange sille.

Glasvezel (Nederlands)
Alles over de komst van glasvezel in Surhuizum is te vinden via www.surhuzum.nl/glasvezel. In het kort:
Surhuizum krijgt glasvezel als 25% van het dorp aangeeft geïnteresseerd te zijn
Aanmelden via de link ( DELTA Fiber/Caiway) betekent:
€ 25,- voor uzelf
€ 50,- voor Plaatselijk Belang
Niet aanmelden via de links op de pagina www.surhuzum.nl/glasvezel betekent dat u zelf en Plaatselijk Belang geen bedrag ontvangen.

Berjocht fan de provinsje: Ûntwikkelings Uterwei (N358)
Het is alweer een tijd geleden dat u voor het laatst iets van ons gehoord heeft. Achter de schermen zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de Uterwei (N358). Het bestemmingsplan is sinds 2019 definitief. De eerste fase van de werkzaamheden is afgerond. De weg kreeg een nieuwe laag asfalt en we legden betonstroken aan de zijkanten van de weg. Met deze nieuwsbrief informeren wij u over de stand van zaken in de tweede fase van het project.

Voorbereidende werkzaamheden: Grondaankoop
Om met de uitvoeringswerkzaamheden (fase 2) te kunnen starten moeten we grond aankopen.
Bij het aankopen van grond moeten we processen doorlopen. We gaan met verschillende grondeigenaren in gesprek om te onderhandelen over de grond. Deze processen kosten veel tijd. We zijn nog met één grondeigenaar in onderhandeling. De planning hangt af van hoe de grondaankoop verloopt. Zodra we alle grond in bezit hebben kunnen we de aanbesteding starten. Daarna kiezen we een aannemer die het werk voorbereidt en uitvoert.

Wat hebben we gedaan?
De voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de Uterwei zijn bijna klaar. De afgelopen tijd hebben we vergunningsaanvragen en onderzoeken gedaan. De vergunningen zijn verleend en kabels en leidingen zijn verlegd. Daarnaast stelden we het uitvoeringscontract op, zodat we het werk zo snel mogelijk kunnen aanbesteden.

Werkzaamheden Uterwei (fase 2)
In november vorig jaar bespraken we tijdens bewonersavonden de plannen voor de Uterwei met direct aanwonenden. Ook haalden we belangrijke informatie op, over bijvoorbeeld bereikbaarheid, om tijdens de uitvoering van de werkzaamheden rekening mee te houden.

Fietstunnel Rysloane
We bouwen een fietstunnel ter hoogte van de Rysloane. Door de aanleg van een fietstunnel hoeven fietsers en voetgangers niet langer de Uterwei over te steken. Met de fietstunnel kunnen ze veilig onder de weg door rijden en lopen. 


Ontwerp fietstunnel Rysloane.

Aanpassing van de weg en aanleg ovonde
We maken fietsoversteken en passen bestaande kruispunten aan. Daarnaast leggen we een ovonde aan bij de aansluiting van It Langfal op de Uterwei. De ovonde maakt de weg veiliger voor doorgaand verkeer, afslaand en oprijdend verkeer en voor fietsers en voetgangers die de weg oversteken. De Uterwei krijgt vanaf It Oast tot net na de ovonde bij It Langfal een nieuwe laag asfalt en nieuwe belijning. De aansluiting van de Rysloane op de provinciale weg verdwijnt. De Rysloane sluiten we met een parallelweg aan op de ovonde. De bermen maken we steviger en aan beide zijden van de weg komen betonstroken. Daarnaast leggen we vier landbouwpasseerstroken aan. Zo kan landbouwverkeer het gewone verkeer veilig voorbij laten gaan.


Ontwerp ovonde.

Planning
Zoals hiernaast vermeld hebben we nog niet alle grond in bezit. We kunnen daarom nu nog geen exacte planning van de werkzaamheden geven. De planning hangt af van de grondaankoop. Zodra we alle grond bezitten kan de aanbestedingsprocedure beginnen. Daarnaast hangt de planning af van werkzaamheden aan de N358 ter hoogte van de Skieding die we misschien later dit jaar uitvoeren. Als alles volgens planning verloopt dan zijn de werkzaamheden aan de Uterwei naar verwachting binnen drie tot zes maanden klaar. Voor de start van de werkzaamheden aan de Uterwei organiseert de aannemer een informatieavond. Op deze avond krijgt u meer informatie over de planning, de hinder en de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden. Ook krijgt u de gelegenheid om vragen te stellen. Tegen die tijd ontvangt u van de aannemer een uitnodiging voor deze informatieavond.

Wilt u op de hoogte blijven? Meldt u aan voor de digitale nieuwsbrief via www.fryslan.frl/uterwei. Heeft u geen emailadres en wilt u de nieuwsbrief graag ontvangen? Neem dan contact op met het klantcontactcentrum via 058-292 5925, van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren, om een nieuwsbrief op papier aan te vragen.